Chestionarul Girls on Film - Ileana Bîrsan



Autor: Ileana Bîrsan

2017-05-11



În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se par interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.

Ileana Bîrsan este critic de film, jurnalist şi trainer în educaţie cinematografică în cadrul programului Education à l'image. 

 Ileana Bîrsan

O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume

Wanda, singurul lungmetraj al Barbarei Loden, din 1970, în care și joacă actrița. Filmul e o piesă de rezistență pentru tema femeii vulnerabile, dominate și rătăcite în societatea patriarhală a anilor '70, iar Loden este fabuloasă în rolul Wandei, în jumătățile de gesturi, în frânturi de vorbe, în felul în care își aranjează părul și își poartă hainele și în modul în care se mișcă în lume.

 Wanda - Barbara Loden

Un personaj feminin din film care iese din tipar.

Nu m-am putut opri doar la unul.
Mabel Longhetti interpretată de Gena Rowlands în filmul lui John Cassavetes  A Woman Under the Influence (1974) e personajul la care mă întorc frecvent, cu un nod în gât și cu bucuria că o pot reîntâlni, așa cum te bucuri că-ți revezi un prieten drag.

Stimabila Maude (Ruth Gordon) din Harold and Maude (1971), filmul lui Hal Ashby, adorabila septuagenară cu gusturi bizar-adorabile, inimă de leu și spirit ludic cât pentru 9 vieți.

Am ales și un subiect dintr-un documentar, pentru că e, fără discuție, și un personaj excentric. E vorba despre Edie Bouvier Beale, rudă cu Jackie Kennedy Onassis, din filmul fraților Albert și David Maysles, Grey Gardens (1975).

Electrizantă de la primele vorbe rostite și prima apariție, Edie m-a vrăjit cu ochii, fruntea și țoalele ei și nu m-am putut abține să nu mă închipui în casa celor două Bouvier.

Harold and Maude 

O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

O aleg pe Tilda Swinton pentru apariție, alură și prezență, pentru abilitatea de a se transforma și de a performa aproape orice & pe oricine, pentru atenția pe care o are față decopii și tineri (ai ei și ai altora) și pentru că poate fi modestă și excentrică în același timp.

Din zona academică, în această perioadă mă interesează teoriile și cărțile scrise de Lúcia Nagib despre eticile realismului în cinemaul mondial, de pildă. 

 Tilda Swinton 

Există sau nu există stil feminin de a face film?

Nu există. Observăm asta doar uitându-ne în istoria cinemaului. Cineastele care au trecut proba timpului (nu doar a canonului) sunt foarte diferite în viziuni, opțiuni și estetici.