Chestionarul Girls on Film - Ancuța Proca



Autor: Ancuța Proca

2017-04-22



În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se par interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.  

Ancuța Proca este critic de film și scrie pentru Dilema Veche. Astăzi vorbește pentru Acoperișul de Sticlă despre femei pe care le admiră. 

 

1. O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume.

Mi-ar plăcea ca toată lumea să fi văzut măcar un film de Chantal Akerman, care e cunoscută mai mult în lumea academică. La doar 25 de ani, Akerman a devenit una dintre cele mai importante cineaste din istoria cinemaului. Filmul său de atunci, Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), conține cele mai ingenioase trei ore de suspans bazat pe treburile casnice ale unei femei, care, din motive necunoscute, ajunge să ucidă.

Chantal Akerman

 

2. Un personaj feminin din film care iese din tipar.

Un personaj dintr-un film românesc, Nela, protagonista din „Balanţa” (r. Lucian Pintilie, 1992), în interpretarea Maiei Morgenstern. Este departe de un personaj feminin clasic, pe de o parte pentru că e o revoltată împotriva ordinii în sens mai larg, și pe de altă parte pentru că nici ritmul în care e surprinsă și vâltoarea în care se povestesc încercările prin care trece nu ne ajută să o încadrăm într-un tipar. 

Balanța

 

 

3. O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

Istoricul și teoreticianul de film Kristin Thompson, nu doar pentru munca de cercetare și de scriere, ci și pentru felul în care se folosește de noile medii pentru diseminarea cunoștințelor despre film. Faptul că cineva din România sau din oricare alt colț al lumii, care nu are nicio idee despre teoria sau istoria filmului, poate, citind o carte precum Film Art (scrisă în colaborare cu David Bordwell) să aibă acces la niște noțiuni foarte clare despre ce înseamnă filmul ca artă și niște instrumente de analiză, mi se pare o realizare extraordinară.

Kristin Thompson și David Bordwell

 

4. Există sau nu există stil feminin de a face film?

Nu pot spune că am găsit un stil feminin, dar nu m-aș aventura să spun că există sau nu, fără să analizez o bună parte din ele.