Scurtmetraje de ficțiune la CineMAiubit 2015



Autor: Theodor Ineluș

2015-12-22



Competiția de ficțiune din cadrul festivalului CineMAiubit ediția 19 s-a bucurat de câteva filme care merită atenția spectatorilor. Ecranizări după scriitori cunoscuți, un film original care adoptă un stil neo-noir cu o imagine memorabilă, filme ce reinterpretează basme clasice și filme ce ating câteva subiecte sensibile pentru orice spectator.

Valoarea competiției s-a ridicat datorită acestor tipuri de filme, care adoptă unele aspecte tehnice și narative inteligente și reușesc să transpună într-un mod original subiecte simple. Scurtmetrajul Toate fluviile curg în mare (r. Alexandru Badea) tratează un subiect simplist: moartea mamei personajului principal, a cărei ultime dorințe a fost să fie incinerată. Radu (Daniel Popa) este confruntat cu probleme ce năvălesc asupra lui, de la neînțelegeri cu familia, la probleme cu locul de veci. Predominantă în acest film este culoarea albastră, ce se întinde de la culoarea tricoului lui Radu până la vopseaua spitalului. Aceasta conferă filmului un aer calm și o atmosferă spirituală ce îndeamnă la meditație.

Toate fluviile curg in mare

Razor (r. Alexey Belyakov), bazat pe o scurta povestire de Vladimir Nabokov, a fost probabil surpriza competiției. Un film cu culori foarte bine definite și planuri detalii cu gesturi ce ies în evidență (de pildă, un brici plin cu sânge, șters de un prosop alb) prin montajul în paralel. Filmul are ca subiect un bărbier la care vine un client neașteptat: călăul care-l tortura cât a fost prizonier de război, înainte să îmbrace halatul de frizer. Un fel de ,,you can’t escape from your past”. Suspansul este construit foarte bine prin îmbinarea monologului bărbierului cu niște cadre în care acesta îl bărbierește pe client cu o ură vădită, montat în paralel cu flashback-uri din perioada în care era torturat.

Dacă Razor a fost surpriza competiției, filmul What God Wants, God Gets, God Help Us All (r. Mihai Pîrcălabu) s-a bucurat de succes încă de la primele secunde. Subiectul îl reprezintă drama unui bărbat din anii ’60, Londra, narcisist, obsedat sexual, ce ajunge la andropauză. Monologul este principala cale de caracterizare a personajului, acesta relatând experiențele sexuale din viața lui și ce efect au asupra evoluției sale în societate și ca persoană. Atmosfera de neo-noir aduce atât senzualitate filmului, cât și un aer de mister, mai ales prin montajul în paralel (timpul prezent al personajului, în care încearcă să se masturbeze, în contrast cu amintirile sexuale ale acestuia).

What God Wants, God Gets, God Help Us All

Wolf (r. Nadan Pines) continuă trendul de „modernizare a basmelor” adaptând clasica poveste a Scufiței Roșii. În acest film, regizorul Nadan Pines reușește să creeze o atmosferă pe cât de tulburătoare, pe atât de sexuală. „Lupul” dorește să cumpere apartamentul „Bunicuței”, dar aceasta nu este acasă așa că ,,Scufița” îi ține companie. Scufița îl seduce și începe un joc erotic neașteptat, în care descoperim câteva preferințe sexuale ale Scufiței. Îl convinge să se îmbrace cu una dintre rochiile bunicuței și dezvăluie o înclinație pentru coprofilie.

Deranjant pentru spectator este și filmul Matei (r. Andreea Simion), acesta explorând povestea unui copil al cărui tată abuziv s-a întors de la muncă din Germania. Antagonistul (tatăl lui Matei) este foarte bine caracterizat indirect, prin anumite gesturi scârboase care îi alimentează statutul de tată abuziv (de exemplu, lingerea excesivă a degetelor în timp ce mănâncă sau adresarea repetitivă a anumitor fraze „Mănâncă, mănâncă, mănâncă, mănâncă, mănâncă”, „Zi sărut-mâna pentru masă, sărut-mâna pentru masă. Matei, zi sărut-mâna pentru masă!”). Gestul de „răzbunare” al lui Matei de la sfârșitul filmului va produce disconfort pentru orice spectator, însă dovedește și un mesaj mult mai subtil al filmului – are legătură cu dezumanizarea omului avar și violența domestică.

Te mai uiți și la om (r. Ana-Maria Comănescu) ar putea fi considerat fan-favorite-ul competiției. Un road-movie cu niște concepte bine executate. Un cuplu, aflat în drum spre părinții fetei, primește în mașină un autostopist. Destul de simplu, însă șiretlicul este cheia. Suspansul e creat când cei doi descoperă încetul cu încetul lucruri despre bărbatul pe care l-au luat în mașină: un tatuaj misterios, trucuri de magie cu cărți, dibăcia cu care îi fură ceasul fetei de la mână, statura lui impunătoare și originile necunoscute dovedesc vulnerabilitatea cuplului burghez la prejudecăți. În final, scurtmetrajul folosește o situație specifică thrillerului – bad guy-ul îi prinde pe tineri într-un spațiu deschis, neprotejați –, dar pe care o dezamorsează când personajul trece pe lângă cei doi fără să se oprească.

Te mai uiți și la om

În cadrul competiției de ficțiune organizată de festivalul CineMAiubit s-au regăsit multe filme cu idei bune. În ceea ce privește restul, cred că festivalul s-ar fi putut bucura de o selecție puțin mai strictă.