Girls – Stiam eu

Episodul 7Ask me my name

Una din temele serialului, care a ajuns să fie centrală, este demitizarea iubirii. După ce Hannah și Adam trec printr-o relație on and off de-a lungul celor patru sezoane, încât părea că or să rămână împreună, acum câteva episoade s-au despărțit. Așa cum am precizat și atunci, a fost interesant felul în care au desființat tot ce construiseră înainte, afirmând (mai mult sau mai puțin vehement) că oricât de mult ți se pare că cineva este sufletul tău pereche, cel mai probabil nu e.

Ceea ce fac în episodul ăsta este să trateze cum îți revii după această realizare.  În episodul anterior am văzut partea de depresie, acum vedem negarea. Negare pe mai multe planuri: pe de o parte, Hannah își spune că e OK, că a depășit criza despărțirii, și pe de altă parte recunoaște, pentru prima oară, că motivul real al renunțării ei la scriitură a fost nesiguranța pe talentul ei.

Ask me my name începe foarte optimist. Hannah este bună la predat, flirtează cu Fran, proful drăguț din cancelarie, și-i acceptă invitația la întâlnire (Fran e interpretat de Jake Lacy, actorul din Obvious Child, aici într-un rol similar). Oricât de mult părea că predatul o să fie un alt timp mort în drumul lui Hannah înspre depresie, ea chiar pare să se bucure de alegere – ce-i drept, îi și oferă doza de atenție de care are nevoie. Bașca îi iese o conexiune între conceptul de MILF cu Oedip și, odată cu poanta, câștigă și simpatia copiilor.

Mai mult, întâlnirea ei merge foarte bine. Râd, se distrează (și nu în modul tipic comediilor romantice, când nu știi exact de ce râd și ce e atât de amuzant), până când ajung, la propunerea lui Hannah, la  expoziția lui Mimi-Rose Howard. Acum îți dai seama, odată cu Fran, că fata nu trecuse peste despărțire, și-l înțelegi când se retrage speriat de toată situația ciudată în mijlocul căreia s-a trezit. Și toată încurcătura asta, creată de Hannah doar ca să-l enerveze pe Adam, o pune în dificultate și mai mare, căci rămâne singură în taxi cu Mimi-Rose.

Acest episod te ajută mai mult să te familiarizezi cu Mimi-Rose. Dacă episodul trecut vedeam cum este ea într-o relație, acum o vedem cum e ca persoană în general. Totul e construit bine, întâi îl vedem pe fostul fetei, Ace (Zachary Quinto), care o descrie ca fiind manipulatoare, apoi, câteva scene mai târziu, ea i-l oferă pe Adam lui Hannah. Motivele ar putea fi mai multe. Fie am găsit o persoană la fel de egocentristă și dependentă de atenție ca protagonista, fie la mijloc e un soi de manipulare, fie ea chiar vorbește serios. Totul chiar poate să fie un joc între M.R. și Ace.

Pe parcursul întregii scene cu ea pare să urmărească ceva. Tot ce spune o face pe Hannah să se deschidă, cele două ajungând să vorbească despre complexele lor și viața de artist. Iar discuția pare să aibă efectul scontat deoarece protagonista merge la Adam, își cere scuze, și recunoaște că îi place de M.R.

Apropo de simpatii și de oameni manipulatori, lui Jessa îi place de Ace. De fapt, le-a făcut cunoștință lui Adam și M.R. tocmai pentru a-și face loc în viața  lui. Așa că e dezamăgită să afle că e încă îndrăgostit de fosta lui iubită și alege varianta mai ușor de suportat – că informația nu reprezintă un adevăr. Also, Marnie e la expoziție cu Desi. Ea e iritată, Desi e enervant – same old, same old. Shoshana este absentă.

girls

Episodul 8Tad & Loreen & Avi & Shaz

Ultimul episod din Girls este puțin încărcat. Atenția pică pe Tad și Loreen (părinții lui Hannah), cu multe evenimente într-un timp scurt, și episodul păstrează un echilibru între acest fir narativ principal și cele care implică restul personajelor. E drept că încă un episod fără Shoshanna ar fi fost prea mult, dar pare un pic că încearcă să împace și capra, și varza.

Faptul că serialul are personaje atât de independente și bine construite, le blochează implicarea lor prea puternică în dramele lui Hannah. Sit-in a fost un pretext bun pentru ca personajele să-și demonstreze egocentrismul și, astfel, să ni se arate distanța reală dintre fete. Drept pentru care Lena Dunham era obligată să aducă un nou personaj ca noua BFF a lui Hannah, și folosește chiar personajul uneia dintre elevele ei. Vorbesc despre băieți, dansează, își fac piercing-uri în limbă împreună (cel puțin una dintre ele își face), și totuși,  relația lor de prietenie rămâne greu de definit. Inițial, Hannah pare un fel de mentor pentru adolescentă – o sfătuiește în legătură cu întâlnirile -, dar primește și ea, la fel de deschis, sfaturi legate de relația cu Fran. E o bună soluție de moment pentru descărcarea emoțională a lui Hannah, mai ales că îi confirmă statutul de profesor cool, dar este puțin haotic să introducă un personaj nou pentru fiecare dramă de-a ei.

Este de înteles de ce Jessa, care are propria poveste (neîmplinită) de iubire, nu poate orbita în jurul protagonistei și să se complacă (plus că oricum nu e genul ăla de prietenă). La fel în cazul lui Marnie, care este, as of this episode, logodită cu Desi, sau al lui Ray care, pe lângă faptul că e în mijlocul unei campanii, mai e și îndrăgostit de Marnie. Dar ar fi putut să o transforme pe Shoshanna în poziția de confident, mai ales că ea pleda pentru bros before hoes încă de la despărțirea de Adam, sau chiar pe Elijah, despre care încă nu știm unde se situează în toată disputa (și care e folosit pe post de coleg de cameră interstatal al protagonistei).

Vorbind despre cum personajele nu au nevoie de Hannah pentru a fi definite sau pentru a ne ajuta să ne raportăm la ele, trebuie menționată povestea principală a episodului. Tad e gay, așa cum se specula încă de la Cubbies, când se comporta foarte ciudat cu Hannah. Deși este în centrul episodului, toată secvența lor e autonomă, funcționează oarecum separat de restul, cu propriul climax și propriul deznodământ. Iar construcția este interesantă. Își face coming out-ul în prima scenă și toate celelalte care urmează între el și soția lui funcționează pe baza acestei tensiuni. Iar noi stăm și așteptăm să explodeze totul, până când, la o cină organizată pentru ea, Loreen se ridică beată și plângând de la masă.

Tot în acest moment, consolidând tensiunea, afli că Loreen a avut/are o aventură cu unul dintre prietenii lor de familie. Dintr-o dată două personaje care doar au plutit prin serial, fără o mare importanță, sunt caracterizate în profunzime. Åži chiar devin mult mai interesante (pentru un cuplu middle class middle aged).

Ce te ajută, poate, mai mult să-i înțelegi este modul în care reacționează în situația dată. Tad este pasiv și apologetic, la fel ca și în relația cu Hannah. Nu intervine când soția lui izbucnește nervoasă în lacrimi ca reacție la mărturisirea lui (îi spune că e gay), încearcă doar să o calmeze cerându-și scuze. Loreen, în schimb, este la polul total opus și devine… Hannah. Consideră că toată situația este despre ea și că, de fapt, totul are legătură cu, wait for it, misoginismul. Faptul că Tad e gay este legat de misoginie (acum ne dăm seama de unde a aflat Hannah noțiunile ei despre feminism). Această asemănare cu fiica se construiește încă din Cubbies când tatăl îi poveștește despre cum mama ei a reacționat similar când ea încerca să scrie o carte. De fapt, Cubbies a fost un episod cu rol anticipativ pentru episodul acesta.

Per total, episodul privește cu doza de umor clasică Girls toate problemele, și pare că începe să se concentreze din ce în ce mai mult pe dragoste și cum se comportă fiecare dintre fete în relații.

girls