Girls - Stiam eu

2015-03-11

Episodul 7Ask me my name

Una din temele serialului, care a ajuns să fie centrală, este demitizarea iubirii. După ce Hannah și Adam trec printr-o relație on and off de-a lungul celor patru sezoane, încât părea că or să rămână împreună, acum câteva episoade s-au despărțit. Aşa cum am precizat şi atunci, a fost interesant felul în care au desfiinţat tot ce construiseră înainte, afirmând (mai mult sau mai puţin vehement) că oricât de mult ţi se pare că cineva este sufletul tău pereche, cel mai probabil nu e.

Ceea ce fac în episodul ăsta este să trateze cum îţi revii după această realizare.  În episodul anterior am văzut partea de depresie, acum vedem negarea. Negare pe mai multe planuri: pe de o parte, Hannah își spune că e OK, că a depășit criza despărţirii, și pe de altă parte recunoaşte, pentru prima oară, că motivul real al renunțării ei la scriitură a fost nesiguranța pe talentul ei.

Ask me my name începe foarte optimist. Hannah este bună la predat, flirtează cu Fran, proful drăguț din cancelarie, şi-i acceptă invitația la întâlnire (Fran e interpretat de Jake Lacy, actorul din Obvious Child, aici într-un rol similar). Oricât de mult părea că predatul o să fie un alt timp mort în drumul lui Hannah înspre depresie, ea chiar pare să se bucure de alegere - ce-i drept, îi şi oferă doza de atenţie de care are nevoie. Bașca îi iese o conexiune între conceptul de MILF cu Oedip și, odată cu poanta, câștigă și simpatia copiilor.

Mai mult, întâlnirea ei merge foarte bine. Râd, se distrează (şi nu în modul tipic comediilor romantice, când nu ştii exact de ce râd şi ce e atât de amuzant), până când ajung, la propunerea lui Hannah, la  expoziţia lui Mimi-Rose Howard. Acum îți dai seama, odată cu Fran, că fata nu trecuse peste despărţire, și-l înțelegi când se retrage speriat de toată situaţia ciudată în mijlocul căreia s-a trezit. Și toată încurcătura asta, creată de Hannah doar ca să-l enerveze pe Adam, o pune în dificultate și mai mare, căci rămâne singură în taxi cu Mimi-Rose.

Acest episod te ajută mai mult să te familiarizezi cu Mimi-Rose. Dacă episodul trecut vedeam cum este ea într-o relaţie, acum o vedem cum e ca persoană în general. Totul e construit bine, întâi îl vedem pe fostul fetei, Ace (Zachary Quinto), care o descrie ca fiind manipulatoare, apoi, câteva scene mai târziu, ea i-l oferă pe Adam lui Hannah. Motivele ar putea fi mai multe. Fie am găsit o persoană la fel de egocentristă şi dependentă de atenţie ca protagonista, fie la mijloc e un soi de manipulare, fie ea chiar vorbeşte serios. Totul chiar poate să fie un joc între M.R. şi Ace.

Pe parcursul întregii scene cu ea pare să urmărească ceva. Tot ce spune o face pe Hannah să se deschidă, cele două ajungând să vorbească despre complexele lor şi viaţa de artist. Iar discuţia pare să aibă efectul scontat deoarece protagonista merge la Adam, îşi cere scuze, şi recunoaşte că îi place de M.R.

Apropo de simpatii şi de oameni manipulatori, lui Jessa îi place de Ace. De fapt, le-a făcut cunoştinţă lui Adam şi M.R. tocmai pentru a-și face loc în viața  lui. Aşa că e dezamăgită să afle că e încă îndrăgostit de fosta lui iubită și alege varianta mai ușor de suportat - că informația nu reprezintă un adevăr. Also, Marnie e la expoziţie cu Desi. Ea e iritată, Desi e enervant – same old, same old. Shoshana este absentă.

girls

Episodul 8Tad & Loreen & Avi & Shaz

Ultimul episod din Girls este puţin încărcat. Atenția pică pe Tad şi Loreen (părinţii lui Hannah), cu multe evenimente într-un timp scurt, și episodul păstrează un echilibru între acest fir narativ principal și cele care implică restul personajelor. E drept că încă un episod fără Shoshanna ar fi fost prea mult, dar pare un pic că încearcă să împace şi capra, şi varza.

Faptul că serialul are personaje atât de independente şi bine construite, le blochează implicarea lor prea puternică în dramele lui Hannah. Sit-in a fost un pretext bun pentru ca personajele să-și demonstreze egocentrismul și, astfel, să ni se arate distanța reală dintre fete. Drept pentru care Lena Dunham era obligată să aducă un nou personaj ca noua BFF a lui Hannah, și folosește chiar personajul uneia dintre elevele ei. Vorbesc despre băieţi, dansează, îşi fac piercing-uri în limbă împreună (cel puţin una dintre ele îşi face), și totuși,  relația lor de prietenie rămâne greu de definit. Iniţial, Hannah pare un fel de mentor pentru adolescentă - o sfătuiește în legătură cu întâlnirile -, dar primește și ea, la fel de deschis, sfaturi legate de relaţia cu Fran. E o bună soluție de moment pentru descărcarea emoțională a lui Hannah, mai ales că îi confirmă statutul de profesor cool, dar este puţin haotic să introducă un personaj nou pentru fiecare dramă de-a ei.

Este de înteles de ce Jessa, care are propria poveste (neîmplinită) de iubire, nu poate orbita în jurul protagonistei şi să se complacă (plus că oricum nu e genul ăla de prietenă). La fel în cazul lui Marnie, care este, as of this episode, logodită cu Desi, sau al lui Ray care, pe lângă faptul că e în mijlocul unei campanii, mai e şi îndrăgostit de Marnie. Dar ar fi putut să o transforme pe Shoshanna în poziţia de confident, mai ales că ea pleda pentru bros before hoes încă de la despărţirea de Adam, sau chiar pe Elijah, despre care încă nu ştim unde se situează în toată disputa (şi care e folosit pe post de coleg de cameră interstatal al protagonistei).

Vorbind despre cum personajele nu au nevoie de Hannah pentru a fi definite sau pentru a ne ajuta să ne raportăm la ele, trebuie menţionată povestea principală a episodului. Tad e gay, aşa cum se specula încă de la Cubbies, când se comporta foarte ciudat cu Hannah. Deşi este în centrul episodului, toată secvenţa lor e autonomă, funcţionează oarecum separat de restul, cu propriul climax şi propriul deznodământ. Iar construcţia este interesantă. Îşi face coming out-ul în prima scenă şi toate celelalte care urmează între el şi soţia lui funcţionează pe baza acestei tensiuni. Iar noi stăm şi aşteptăm să explodeze totul, până când, la o cină organizată pentru ea, Loreen se ridică beată şi plângând de la masă.

Tot în acest moment, consolidând tensiunea, afli că Loreen a avut/are o aventură cu unul dintre prietenii lor de familie. Dintr-o dată două personaje care doar au plutit prin serial, fără o mare importanță, sunt caracterizate în profunzime. Şi chiar devin mult mai interesante (pentru un cuplu middle class middle aged).

Ce te ajută, poate, mai mult să-i înţelegi este modul în care reacţionează în situaţia dată. Tad este pasiv şi apologetic, la fel ca şi în relaţia cu Hannah. Nu intervine când soţia lui izbucnește nervoasă în lacrimi ca reacție la mărturisirea lui (îi spune că e gay), încearcă doar să o calmeze cerându-şi scuze. Loreen, în schimb, este la polul total opus şi devine… Hannah. Consideră că toată situaţia este despre ea şi că, de fapt, totul are legătură cu, wait for it, misoginismul. Faptul că Tad e gay este legat de misoginie (acum ne dăm seama de unde a aflat Hannah noţiunile ei despre feminism). Această asemănare cu fiica se construieşte încă din Cubbies când tatăl îi poveşteşte despre cum mama ei a reacţionat similar când ea încerca să scrie o carte. De fapt, Cubbies a fost un episod cu rol anticipativ pentru episodul acesta.

Per total, episodul priveşte cu doza de umor clasică Girls toate problemele, şi pare că începe să se concentreze din ce în ce mai mult pe dragoste şi cum se comportă fiecare dintre fete în relaţii.

girls