NexT Out in Space - Despre SF-uri și Ce-ar fi dacă...?

Autor: Cristina Ciulacu

2016-04-01

Anul acesta, odată cu împlinirea celor zece ani de existență și de proiecții care bucură cineaștii, cinefilii și pe orice căutător de frumos, NexT propune o nouă secțiune dedicată în totalitate filmelor care satisfac și răspund curiozității de „ce ar fi dacă...?”, a factorului What if?.

Responsabil pentru nașterea acestor întrebări este genul Science Fiction, cunoscut pentru tratarea unor subiecte bazate pe o reprezentare a viitorului și pe o chestionare mai serioasă a existenței omului în Univers. Deși evoluează într-o strânsă relație cu tehnologia, nu încetează să se întrebe dacă, într-adevăr, tehnologia va ajuta sau va distruge omenirea. Intuind că am iscat un oarecare interes și fiindcă este vorba despre ediția aniversară a festivalului, voi face o listă cu 10 motive pentru care merită să ajungeți și anul acesta la NexT, în special la secțiunea Out in Space:

1. Sentimentul de a vrea mai mult: filmele SF plasează spectatorul în situații care-i sunt străine, forțându-l să își imagineze și să interpreteze conceptele prezentate. Întreg procesul derulat în mintea sa rămâne deseori neîncheiat de la o scenă la altă, făcându-l să aștepte cu sufletul la gură și dorindu-și mereu mai mult.

2. Originea timpurie a genului SF care precede orice rafinare a CGI-ului, față de cum este obișnuit publicul contemporan. Să ne întoarcem în timp, în 1927, când este realizat un film influent ca imaginar, și anume Metropolis, în regia lui Fritz Lang, cel care a făcut să apară undeva la orizont filme ca Blade Runner – „falsa Maria”, robotul a cărui asemănare este izbitoare cu cea a unei ființe umane sau The Fifth Element, unde orașul futurist al lui Lang se regăsește într-o versiune mult mai simpatică și colorată.

3. Joaca cu timpul: călătorii în viitor, călătorii în trecut – Back to the Future al lui Robert Zemeckis aduce o nouă teorie destul de coerentă despre călătoria în timp, în care poți rescrie trecutul, iar efectele sunt instante.

4. Condiția umană: spre deosebire de celelalte genuri, filmele science fiction chestionează existența umană în cazuri particulare, dar și la o scară cosmică. În majoritatea filmelor de gen, oamenirea e pusă în pericol, un pericol exterior condiției umane pe care noi o experimentăm zi de zi, fie că este vorba despre atacuri extraterestre, fie că Pământul e pe cale să dispară, iar toate oalele se sparg în capul unei ființe umane, supererou sau nu. Ce ne facem atunci? Cum schimbă asta relațiile interumane sau conștientizarea existenței noastre în univers, atât de infimă până în momentul în care suntem puși față în față cu un eveniment neprevăzut, de cele mai multe ori, catastrofal? Filmele SF propun de obicei răspunsuri la astfel de întrebări.

5. Abordarea unor protagonişti non-umani – extratereștri, cimpanzei – și încercarea de a le compara inteligența cu cea a oamenilor: dacă universul este plin de alte specii, ce ne face pe noi, oamenii, atât de speciali?

6. Posibilitatea de a contempla ceea ce nu înțelegi: de exemplu, Blade Runner încearcă să ofere o definiție a umanității în sine prin contrastarea sa cu existența replicanților (ființe artificiale, foarte umanizate) printre pământeni, dar, mai ales, prin îndrăgostirea protagonistului de una dintre aceste ființe artificiale, pe care el trebuie să le elimine.

7. Oferă posibilități nelimitate: într-un univers infinit, nu mai e cerul limita. Singura delimitare este imaginația scriitorului/ cineastului.

8. Se adresează copilului din noi poate tocmai prin provocarea imaginației și înfățișarea a tot ceea ce este nou: SF-urile surprind situații necunoscute, exact așa cum un copil experimentează pentru prima oară poveștile cu balauri, magicieni, zmee, zâna cea bună și un Făt Frumos, inocența cu care un adult privește un film SF și cea cu care un copil citește o poveste de genul, putem crede că este aceeași.

9. Săbii wuxia versus săbii cu lasere?

10. Necunoscutul și diversele sale metode de a-l cunoaște, fie că ne referim la spațiu, fie la personaje larger-than-life. Spectatorul se poate delecta cu existența unei astfel de lumi în care taxiurile circulă deasupra orașului, în care un extraterestru poate fi cel mai bun prieten al unui copil și călătoriile în timp devin reale. Deși parcurgi pagină cu pagină manualul de utilizare a unor astfel de filme, multe dintre situațiile abordate în SF-uri rămân contraintuitive, deoarece depășesc rutina noastră zilnică, iar mintea este forțată să își imagineze cum e să trăiești într-o lume ca cea enunțată mai sus și cum poți funcționa, ca om, după o logică impusă, care nu e la îndemână niciunuia dintre colocatarii planetei Pământ.

Programul NexT Out in Space rulează în București sâmbătă, 9 aprilie, la ora 21:00 la Terra Events Hall.