NexT LGBT: long live diversity!

2016-04-05

Pentru NexT, aflat acum la cea de-a zecea aniversare, secţiunea LGBT nu este nouă, aşa cum nu este nici cea dedicată cinemaului feminin. Spre deosebire de Monsters Night (secţiune introdusă la ediţia de anul trecut a festivalului) şi nou-nouţul Out in Space (Next 2016), care sugerează o joacă atât estetică, cât şi tematică mai relaxată, scurtmetrajele LGBT şi cele dedicate cinemaului feminin (care de asemenea pot fi relaxate) propun în sine nevoia de reflecţie prin analizarea problemelor întâmpinate de comunitate, cât şi necesitatea de mişcare atât în raport cu societatea în care se insinuează, cât şi cu ele însele.

Într-o perioadă în care cinemaul queer a devenit aproape mainstream, discuţia gravitează în jurul acurateţii portretizării comunităţii LGBT, condamnându-se dorinţa de a standardiza şi de a deposeda acest mod de a face filme tocmai de individualitatea lor şi de caracterul polemic al discursului (Alex Mircioi vorbeşte mult mai detaliat despre asta – chiar aici). Prin prisma avântului acestor filme, festivalurile de film, aşadar inclusiv cele dedicate scurtmetrajelor, susţin cinemaul queer în aceeaşi manieră în care acesta era încurajat să experimenteze şi să-şi găsească identitatea, în anii ’70, în underground-ul american.

Filmele cu subiecte LGBT sunt mai diverse ca niciodată, desprinzându-se de stereotipurile binecunoscute, precum homosexualul efeminat şi inofensiv sau homosexualul psihotic, reprezentând antagonistul poveştii şi coming out-urile de adolescenţi, indivizualizate parcă doar de schimbarea actorilor şi nu de o dorinţa adevărată de a oferi un insight în ceea ce înseamnă această experienţă. Născute din şi prin subtext – într-o perioadă în care existenţa unor personaje gay şi relaţiile dintre ele putea fi doar subtil sugerată –  filmele queer se bucură acum de posibilitatea de a explora făţiş atât subiecte importante, cât şi mediul filmic însuşi.

În 2015, NexT propunea un scurtmetraj animat despre o tânără intersex (Her­­mes & Aphrodite). Toate schimbările fizice şi emoţionale ale personajului erau voalate de flexibilitatea cu care animaţia putea trece de la etapă la alta a vieţii acestuia. Într-un mod original, dar şi convingător, fiecare desen se scurge într-un altul ca o metaforă pentru unicitatea tinerei şi a căutării ei. Tot în acelaşi context, Getting Married - In Grandma’s Basement Party Room surprindea coming out­­-ul dintr-un unghi diferit, schimbând coordonatele şi protagoniştii. Acţiunea are loc într-un loc întunecos, dar în acelaşi timp liniştit, o atmosferă calmă în care bunica, cea care va afla despre orientarea sexuală a nepoatei, glumeşte şi îşi reaminteşte de propriile ei experienţe cu fete.

În cadrul unui festival precum NexT, secţiunea LGBT se bucură atât de libertatea oferită de ideea de circuit festivalier, precum şi de faptul că este o categorie off-competition. Scurtmetrajele devin astfel planşa potrivită pentru originalitate, dar şi pentru reactualizarea unor scenarii importante pentru comunitate în orice moment, precum coming out-ul, homofobia, sexualitatea, relaţiile şi multe altele.