Ceau, Cinema! sau Filmul se întoarce la publicul timișorean

Autor: Denisa Balint

2016-07-30

În ultimii ani în Timișoara, cinemaul a fost mai mult o fantomă, un fel de mit de care auzi de la bătrâni. Bunica obișnuia să îmi povestească despre filmele pe care le-a văzut în tinerețe la cinema și despre cum își petrecea acolo o bună parte din timpul liber. Am crescut să aflu că timpurile se schimbă, iar când am atins vârsta potrivită, vârsta la care puteam să ies si să descopăr, am realizat că cinematografele abia mai respiră, că sunt învechite, prăfuite și cu un număr foarte restrâns de spectatori, iar acesta a fost unul din motivele principale pentru care am părăsit orașul.

M-am întors în această vară și am aflat că se desfășoară deja o a treia ediție a festivalului de film Ceau, Cinema!, un festival care mi-a adus aminte de casă imediat cum am văzut afișele. Trilogia Lubeniței s-a numit această ediție, iar dacă ești din Banat cu siguranță ai auzit de celebra lubeniță de la Gottlob, loc în care s-a desfășurat ultima seară a festivalului.

Prima seară trebuia să aibă loc la Grădina de Vară Capitol, însă din cauza vremii nefavorabile, proiecția de deschidere, precum și următoarele, s-au mutat la Cinema Timiș. Am văzut sala cum n-am văzut-o niciodată și cum nu m-aș fi așteptat să o văd vreodată. Cinematograful era plin ochi, toate locurile erau ocupate, ba chiar nu mai era loc nici pe jos. În deschidere a rulat filmul independent Două lozuri, la care invitați speciali au fost regizorul Paul Negoescu, directorul de imagine Ana Drăghici și actorul Alexandru Papadopol. Se simțea atmosfera de festival, energia pozitivă și entuziasmul oamenilor, filmul a fost foarte bine primit de public și s-a râs pe măsură. Filmul semnat de Paul Negoescu, inspirat din nuvela Două loturi de I. L. Caragiale, surprinde perfect tipologia românului de rând, care duce o viață modestă într-un oraș din provincie la fel de modest și care încearcă să își schimbe condiția venind cu tot felul de idei naive. Cei trei „crai” se trezesc în situația în care sunt fericiții posesori ai unui bilet de loterie câștigător, însă lozul nu rămâne în buzunarele lor. În mod evident, cei trei urcă într-o Dacie veche de când lumea și pornesc într-un fel de aventură în care încearcă să recupereze bucățica de hârtie care le poate crește automat nivelul de trai, ridicându-i cu câteva trepte pe scara socială. Dinel, Sile și Pompiliu, personajele principale, sunt un trio parcă rupt din realitate, sunt naturali și tocmai faptul că încearcă să fie serioși îi face și mai comici. Filmul încapsulează perfect o Românie autentică, caricaturizată, așa cum o vedem de ceva timp în majoritatea comediilor de pe meleagurile noastre.

Filmele din competiție au fost proiectate la Teatrul Maghiar, iar sălile au fost în permanență destul de pline. La Curtea cu Castan a avut loc Seara Portugheză - în cadrul căreia a rulat o selecție de scurtmetraje portugheze de la Festivalul Curtas Vila do Conde, urmate de un Q&A alături de regizorul João Rosas.

În același loc, sâmbătă s-a desfăşurat proiecția aniversară a filmului Marfa și banii în regia lui Cristi Puiu, o celebrare pe care organizatorii au pregătit-o cu un in-joke. Înaintea unui calup de scurtmetraje au fost, ca de obicei, câteva minute acordate filmulețelor de promovare a festivalului. Într-unul dintre ele era Alexandru Papadopol în maşină, alături de alte două personaje, scandalizându-se despre un film extraordinar de prost, spune Papadopol, despre, și o să încerc să citez aici, “trei idioți într-o mașină care încearcă să transporte droguri din Constanța în București”. Am râs mult, și tare, și asta pentru că nu mă așteptam deloc, plus că mi-a picat fisa abia dupa câteva zeci de secunde, deci puteți să vă închipuiți reacția sălii la reacția mea.

„Lecția de germană” s-a numit calupul de scurtmetraje austriece, elvețiene și germane care au fost proiectate la Casa Artelor, precum și o selecție care a uns sufletele localnicilor, scurtmetrajele cineaștilor din Banat. La Ambasadă s-a luat un mic-dejun marca Ceau, Cinema!, la care a fost invitat juriul ediției.

Oficial, sâmbătă seara s-a încheiat competiția festivalului, ceremonia de premiere i-a strigat câștigători pe următorii – Trofeul pentru Debut a ajuns la autorii filmului Libelula, Mimi Salajan și Adelina Bulibașa din Arad, iar Trofeul pentru Film Independent a ajuns la Paul Negoescu pentru filmul Două lozuri. Premiul Publicului a fost acordat în urma a aproape 200 de voturi lungmetrajului polonez Soră-mea/ Moje córki krowy (r. Kinga Debska). Trofeul Ceau, Cinema! s-a dus către filmul croat Viața e o trompetă/Zivot je truba realizat de Antonio Nuic. Ceremonia a fost urmată de proiecția filmului german Victoria (r. Sebastian Schipper).

Festivalul a continuat cu a patra zi care s-a desfășurat la Gottlob, unde s-a servit lubeniță și s-a cântat alături de trupa Blazzaj. Tot la Gottlob a avut loc proiecția filmului Occident, care a fost urmat mai pe seară de o proiecție specială a filmului Bacalaureat, ambele filme în regia lui Cristian Mungiu.

Ceau, Cinema! este chiar festivalul de care Timișoara avea nevoie, un festival care întinerește orașul pentru câteva zile, care în ciuda vremii posomorâte a continuat cu muzică, filme și energie pozitivă, un festival care îți lasă un gust precum lubenița de Gottlob, nici nu vă închipuiți cât de dulce.