1001 de nopți, Volumul 3 - Povestea se termină în aer

2016-08-07

Începutul din 1001 de nopți, Volumul 3: Cea fermecată ne aduce mai aproape de personajul Șeherezadei (Crista Alfaite), care în partea a doua a trilogiei n-a fost prezentă aproape deloc. Aici, ea scapă din palatul Regelui pentru a explora lumea de care a fost apărată și într-un final intră în încurcătură. Este o ocazie binevenită pentru Alfaite să demonstreze gama abilităților ei actoricești, sărind de la condescendenţă regală atunci când răspunde la întrebările unui copil (adresate în franceză) la enervare atunci când întâlnește un „duh al vântului” (cel mai comun tip de duh, ni se spune, și cel mai ușor de păcălit). Aventurile sale se sfârșesc după o discuție cu tatăl ei, care o încurajează să se întoarcă acasă. Întâlnirea cu tatăl ei, Marele Vizir, este solicitată de acesta printr-un stindard purtat de un elicopter: „Șeherezada, discuție serioasă în familie acum!”

Gomes se delectează cu răsturnarea convenților unei perioade – cadrul istoric din O mie şi una de nopţi nu încearcă să ascundă cu totul lumea de azi. Unui personaj legendar îi este dat numele ridicol de anglofon Paddleman, împreună cu o lipsă categorică a agerimii minți (ambele trăsături ne împiedică să-l vedem ca pe un Făt-Frumos). Oamenii de rând din ținutul Șeherezadei vorbesc despre mitica Altă Parte a Lumii, reprezentată aici de imaginea întorasă cu susul în jos a unui oraș modern.

O mie și una de nopți, Volumul 3: Cea fermecată oferă multe lucruri care întregesc trilogia lui Miguel Gomes, dar ce nu oferă e o încheiere satisfăcătoare. Din contră, ultima poveste a Șeherezadei este atât de autonomă și atât de atent dezvoltată, încât, de fapt, nu mai face parte din structura trilogiei, ci există în mod independent. Corul îmbătător al cintezelor (unde îmbătător e un cuvânt-cheie) este o poveste despre bărbați care învață cintezele să cânte. O fac ca pe un hobby – unul cu care e greu să empatizezi și care câteodată le controlează viețile – și pentru asta se folosesc de diferite tehnici; o pasăre care trece prin procesul de învățare poate să „prindă” cântecul de la un maestru sau îl poate auzi de pe un CD. Obsesia lor pentru a deveni cei mai buni instructori de păsări nu este doar sugerată, ci arătată în timp real. Cu toate astea, capitolul are destule momente haioase, de pildă acela în care un CD este etichetat cu transcrierea exactă a ciripitului unei păsări.

Pentru a pune chiar mai multă presiune pe spectatori să accepte povestea în termenii ei, Volumul 3 are foarte multe inserturi de text care duc mai departe narațiunea. Narării Șeherezadei îi este oferită autoritate academică cândîi e semnat numele alături de noaptea în care spune povestea, ca într-o notă de subsol. Ne sunt furnizate detalii despre abilitățile personajelor, dar și despre viețile lor private, pe care trebuie să le urmărim cu atenție ca să se lege povestea.

Actorul care l-a jucat pe Simão „Fără Mațe”se întoarce aici în rolul unui legendar braconier de păsări, cunoscut sub numele de Chico Chapas – numele real al actorului, sau cel puțin pseudonimul pe care și l-a ales singur. Cea fermecată amintește de asemenea de filmele lui Jacques Rivette, începând și oprindu-se des, prin faptul că textul de pe ecran este constant punctat de „Și dimineața, Șeherezada a devenit tăcută.” Narațiunea filmului progresează corespunzător, introducând un cadru neutru ca să comunice aceeași întrerupere a poveștii.

Spre deosebire de Tabu, trilogia lui Gomes se sfârșește brusc în loc să conducă spre o concluzie. Cel mai potrivit mod de a o privi este ca pe un inventar de tehnici narative însoțite fiecare de un scop artistic, mai degrabă decât ca pe un discurs articulat despre un adevăr nemaispus înainte. Asta ar trebui să fie de ajuns pentru a justifica faptul că trilogia are o durată totală de șase ore și jumătate – chiar treisprezece ore, dacă o urmărești de două ori.

Publicat inițial pe Movie Mezzanine la scurt timp după premiera de la Cannes. Traducere de Ioana Avram

Cronica la prima parte a trilogiei se află aici, iar la partea a doua, aici.